Recenze-Stmívání

17. ledna 2009 v 11:44 | I ♥ TWILIGHT
Gorilla.Cz

Nevím jak vy, Ale jak jsem si tuto recenzi přečetla, tak jsem na redaktora byla hodně naštvaná... Vždyť je to naprosto úžasný film.. Dávám mu 100% Naproso nejlepší film všech dob... !

Ze Stmívání je obří hit. Jsou všechny ty peníze zasloužené?
Když chtějí producenti nalákat do kin mladé pány, stačí před nimi zamávat Shiou a roboty z jiné planety a je vymalováno. Pokud ale chtějí potěšit děvčata, mají to o něco těžší. Nám ke štěstí stačí, když se můžeme identifikovat s tím cool klukem odvedle, který si konečně koupil první káru a dotáhnul do ní sexy černovlásku, jenže co mají dělat holky? Brát si za vzor vyhublé modelky, které toho nemají moc v hlavě? To už v módě dávno není, a tak se vždycky čeká na nějakou obyčejnou sympaťačku, která se přimíchá do romantického dobrodružství s nadpozemsky krásným chlapcem.

A právě taková je sedmnáctiletá Bella, hlavní hrdinka hypervýdělečné knižní série, jejíž první díl nazvaný Stmívání se dočkal filmové adaptace. Bella se právě vrací do rodného městečka Forks, aby tu strávila nějaký čas s otcem, který zastává funkci místního policejního náčelníka. Její zprvu nelehká adaptace na "nové" prostředí se začíná obracet k lepšímu ve chvíli, kdy se seznámí s Edwardem Cullenem, toho času upírem/vegetariánem v utajení. Hormony následně zařídí zbytek a mezi Edwardem a Bellou vykvete zakázaná láska jako trám. Do města ale tou dobou doráží parta upírů, kteří ještě lidské krvi holdovat nepřestali, a jeden z nich dostane na Bellu chuť (doslova). Na Edwardovi a jeho rodině teď je, aby ji ochránili.

Je to jenom pro holky?

Hlavním úkolem Stmívání je samozřejmě zavděčit se fanynkám knihy. Mezi ty se většinou řadí náctilété dívky nebo jejich matky, ale za sebe musím říct, že má co nabídnout i ostatním. Příběh sice cestou na plátno nejspíš potratil svou hloubku, z čehož vyvstává hned několik problémů, ale v rámci žánru jsme pořád ve snesitelné sféře. Stmívání trpí především tím, že se snaží na malé ploše představit hrozně moc postav a ve výsledku to vypadá tak, že si knihy znalí užijí všech starých známých, kteří ve filmu třeba řeknou jenom dvě věty, ale ostatní budou jen nevěřícně koukat, proč je nám do půlky filmu představeno asi pět vedlejších postav, aby náhle všechny zmizely a na jejich místo nastoupilo pět jiných. V knize tyhle věci zřejmě fungují, ale u filmu to zamrzí o to víc, když vás některá z nich začne zajímat.
Nikam ale samozřejmě neuteče ústřední dvojka, která má jedno velké plus a bohužel i jedno velké mínus. Tím plusem je sympatická Kristen Stewart, která nemá problém utáhnout celý film a její Bella je přesně tím středobodem, jenž drží lehce rozpolcený scénář pohromadě, ale katastrofa se nevyhla Edwardovi. Bijte mě jak chcete, Robert Pattinson je na plátně takřka nesnesitelný. Dá se stokrát argumentovat tím, že mu scénář předepisuje dlouhé dramatické pohledy, které prostě musí vyznívat směšně, a že je Edward taková "lama" i v předloze, jenže co je to platné, když se mu v onom "tajemném rozpoložení" daří bořit snad všechny vypjaté momenty filmu.

Cool až za hrob

První hodina Stmívání je ještě fajn, jelikož se zabývá Belliným zabydlováním se, poznáváním nových přátel a jejím trochu chladným vztahem k otci, ale potom přijde nešikovný zvrat, který z předem známých důvodů není překvapivý a celý film se začne bořit. Nebo snad někdo před vstupem do kinosálu neví, proč má na sobě každý člen Cullenovic rodinky pár kilo bílého pudru? Trocha následné romantiky s panem napřirozeným je možná nepříliš podařeným, avšak vítaným zpestřením, které se alespoň snaží položit nějaké základy pro vztah Belly a Edwarda, jenže záhy se Stmívání přepne do akčního módu, jako by se najednou chtělo zavděčit úplně všem. A to se mu už příliš nedaří, protože na to mimo jiné nemá potřebné finance a dostaví se pocit, že se tu někdo snaží o lacinou efektivitu. O tom, že Edward ve vyhrocených situacích opět nasadí svoje neuvěřitelné výrazy, radši ani mluvit nebudu.
Tenhle neduh mohla odstranit pevná režijní ruka, která ale jaksi chybí. Catherine Hardwicke to za kamerou musí všechno lepit dohromady, což se jí daří tak napůl. Hodně se u toho spoléhá na hudbu Cartera Burwella a zbytek děsně "in" soundtracku a k téhle padnoucí hudební společnosti naštěstí nemá problém dodat potřebnou obrazovou složku. Stmívání si díky ní celou dobu drží slušnou atmosféru deštivého amerického maloměsta a proto je škoda, že se musí potýkat s tak povrchním příběhem, ze kterého vás navíc vytrhávají trapně vyznívající pokusy o osudovost (případně lascivní Bellin pohled na první hodině biologie, na který do smrti nezapomenu). Paní režisérce se pak film začne rozjíždět pod rukama a vy zjistíte, že se všechno dokonale propojilo pouze v baseballové scéně. A to je při dvouhodinové stopáži sakra málo.

Dát upírům šanci?

Jako celek se Stmívání plácá někde u hranice průměrné romantiky a hodně těží z toho, jak moc umí v detailech zasáhnout cílovou diváckou skupinu. Rušivé triky se sice dají napsat na vrub malému rozpočtu a druhý castingový omyl u mladého indiána vyvažuje Billy Burke jako Bellin samotářský otec, ale Stmívání se snaží být navenek tak "cool", až zapomíná na to, že v první řadě nejde o to jak, ale proč. Hranici neúnosnosti to však nikdy nepřekročí, takže bych se film mladší sestře a jejím kamarádkám doporučit nezdráhal.
Můžeme jen doufat, že se alespoň některé ze zmíněných chyb podaří odstranit v připravovaném pokračování a do té doby všem doporučuji nakoukat u nás tak nedoceněnou Buffy. Jestliže si potrpíte na dívky, které mají co do činění s upíry, není lepší volby.

Hodnocení: 6/10

by gorilla cz

1 člověk ohodnotil tento článek.